Pilotprojekt på Gotland - 50-åringar erbjuds test
Sedan i mars pågår ett pilotprojekt på Gotland där män i 50-årsåldern erbjuds enkel testning för prostatacancer. Projektet ska ge underlag för att se om det kan bli tal om en mer generell testning av alla över en viss ålder i framtiden.
Hittills har inte män i grupp erbjudits testning för att hitta prostatacancer. Det är istället de enskilda männen som söker vård när man får besvär.
Läs mer här :
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har inte läst artikeln men det är för mig väldigt underligt att det inte redan görs på rutin. I synnerhet som cellprovtagning och mammografi sedan länge är något som alla kvinnor i en viss ålder erbjuds så är det desto konstigare att det inte finns motsvarande screening för män, det är dessutom en väldigt lätt koll.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: prostatacancer har väldigt låg status. Jag tror det är det det beror på.
Den organiserade testningen för prostatacancer i region Gävleborg dröjer. Anledningen är att flera regioner gått samman – något som lett till juridiska problem.
Ett gemensamt kansli har satt käppar i hjulet för den organiserade testningen. Men det handlar om en långsiktig investering, menar Jonas Vargmyr, processledare vid Region Gävleborg.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.